strony internetowe
tworzenie stron
Blog  »  Redesign – czy odświeżenie znaku firmowego ma sens?

Redesign – czy odświeżenie znaku firmowego ma sens?

Przedsiębiorcy, którzy od lat są na rynku, często stają przed koniecznością odświeżenia, a czasem również zupełnej zmiany znaku firmowego. Działanie takie nazywamy redesignem. Wielu jednak bardzo boi się takiej zmiany i unika jej. Strach podyktowany jest z jednej strony kosztami, a z drugiej odzewem ze strony rynku i klientów – czy nowe logo się przyjmie? Czy się spodoba? Jak zmianę odbiorą klienci? Poniżej przedstawiamy sytuacje, w których warto odświeżyć logo firmy, a także prezentujemy korzyści wynikające z tego działania. Zapraszamy! 

Swoje logo odświeżają najlepsi 

Chociaż zmiany w znaku firmy są ryzykowne, to jednak nawet najwięksi gracze na rynku światowym decydują się czasem na ten ruch. Przykładem mogą być takie marki jak Audi, KFC, UPS, Kodak a nawet Google! Zmiany logo powinny być na tyle subtelne, aby każdy z klientów mógł nadal rozpoznać markę, ale też na tyle wyraziste, aby faktycznie wniosły nową wartość. Odświeżenie logo ma jeden najważniejszy cel: jeszcze bardziej przyciągać u wagę klienta. Zmiana logo może sprawić, że będzie bardziej wyraziste, czytelne, że będzie bardziej rzucało się w oczy. Odświeżenie logo może stać się również tematem powszechnej dyskusji o nim (również w społeczności lokalnej), co sprawia, że Twoja firma zyskuje darmową reklamę. 

Zadania, które spełnia odświeżone logo 

Odświeżenie logo wpływa na: 

•    większe możliwości zdobycia nowych klientów, 
•    zainteresowanie klientów i mediów zmianami wizerunkowymi, 
•    jeszcze lepsze dopasowanie wizerunku do działalności, 
•    dotrzymanie kroku konkurencji, zwłaszcza nowo wchodzącym na rynek graczom, 
•    pozytywny przekaz dla klientów, kontrahentów, patronów – „jesteśmy nadal w grze i chcemy być jeszcze mocniejsi”. 

Odświeżenie logo – kiedy konieczne 

W Naszej Agencji Reklamowej Vizion Studio nierzadko spotykamy się z prośbą o pomoc w odświeżeniu firmowego logo. Na podstawie naszych doświadczeń, możemy przytoczyć cztery sytuacje, w których najczęściej dochodzi do redesignu. 

1.    Uproszczenie znaku graficznego 

W artykule dotyczącym tworzenia logo firmowego Jak stworzyć najlepsze logo dla firmy pisaliśmy o tym, że logo powinno charakteryzować się jak największą prostotą. Niestety, zdarza się inaczej – czy to właściciele firm, czy też agencje reklamowe tworzą logo nawiązujące do chwilowych mód, przepełnione zbyt dużą ilością treści. Po pewnym czasie okazuje się, że takie logo jest zapełnienie nieskuteczne i nieczytelne dla klientów. W wielu przypadkach, kiedy właściciele firm decydują się na przeprowadzenie badania rynkowych, przekonują się, że pomimo długiej obecności na rynku konkretnej marki wcale nie jest ona kojarzona z logo. W takiej sytuacji koniecznie należy odświeżyć znak firmowy, upraszczając go. 

2.    Rozwój firmy i zmiana zakresu działania 

Logo firmy zawsze tworzy się na starcie działalności. Oznacza to, że dopasowuje się logo do zaplanowanych działań i profilu firmy. Nikt nie jest jednak w stanie przewidzieć, jak rozwinie się firma na przestrzeni kilku kolejnych lat. Niektóre firmy utrzymują swoją linię działania przez cały okres istnienia, inne muszą się rozwijać i dostosowywać do zmieniającego się rynku, a jeszcze inne chcą rozszerzać swoje produkty i usługi widząc na rynku niszę i wykorzystując szansę. Jeżeli firma zmienia lub rozszerza profil swojej działalności, logo może stać się nieaktualne. Zawsze wtedy należy zareagować i zaktualizować je. Oczywiście zmiany w nim nie muszą, a nawet nie powinny być zbyt duże, zwłaszcza jeżeli firma jest już długo na rynku i klienci oswoili się ze znakiem towarowym. 

3.    Brak spójności w linii graficznej 

Bardzo często zmiana logo firmy wynika z braku jednolitej, początkowej koncepcji na identyfikacje wizualną firmy. Zdarza się, że na starcie działalności przedsiębiorca tworzy logo, a w miarę upływu czasu również inne elementy identyfikacji wizualnej marki, które niekoniecznie ze sobą współgrają. Niekiedy wynika to z nienależytej uwagi przykładanej do reklamy swojej firmy, albo z korzystania z pomocy agencji reklamowych, które nie wykonują swojej pracy rzetelnie. Bez względu na powód, jeżeli nie ma spójności w linii graficznej, a zatem logo znacznie odbiega estetycznie od innych elementów reklamy firmy (kolorystyki, rodzaju czcionki, motywów), konieczne jest jego odświeżenie. Agencja reklamowa lub specjalista zajmujący się redesignem logo musi w takim wypadku wziąć pod uwagę całokształt reklamy firmy. 

4.    Powstanie nowej struktury 

W sytuacji, kiedy dochodzi do fuzji firm (co najmniej dwóch) bardzo często staje się przed  koniecznością zmiany logo. Fuzje, a więc dobrowolne połączenia się firm, mają wiele korzyści – możliwość zdobycia nowych klientów (rozszerzenie rynku) oraz rozszerzenie oferty. Jednocześnie koszty tego typu przedsięwzięcia nie muszą być duże, ponieważ każda z firm wnosi wkład – czy to w postaci funduszy, know how, czy też parku maszynowego. Problemem jednak staje się identyfikacja wizualna firmy. Aby rozwiązać ten problem, warto przeprowadzić badania rynku, które wskażą, z które logo jest bardziej rozpoznawalne wśród klientów. Logo to można wzbogacić o elementy wykorzystywane w reklamie drugiej firmy. Można także stworzyć zupełnie nowe logo, które będzie nawiązywało do obu firm, zachowując kolorystykę czy od lat wykorzystywaną sygnaturę jednej z firm. Działania te powinny być bardzo dokładnie przemyślane i skonsultowane z fachowcami z dziedziny reklamy. 

Odświeżenie logo firmy warto również przemyśleć, jeżeli zostało ono wymyślone kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu i dla dzisiejszego odbiorcy nie jest atrakcyjne. 

Zupełna zmiana logo firmy 

Przykłady, które przytoczyliśmy powyżej, odnoszą się głównie do odświeżenia znaku firmowego. Zdarzają się jednak sytuacje, w których konieczna jest zupełna zmiana logo firmy. Może dojść do tego, jeżeli: 

•    marka zaczęła się klientom źle kojarzyć (wpadka wizerunkowa, nieprzemyślane działania, nieuczciwa konkurencja, czarny PR), 
•    przejęcie innej marki, 
•    całkowita zmiana w produkcji, ofercie usług. 

Jest to działanie ryzykowne, bo poniekąd wiąże się z budowaniem w świadomości klientów wszystkiego od nowa. Jednak, z pomocą dobrej agencji reklamowej, można przebrnąć przez tę sytuację na tyle łagodnie, aby nie odczuć negatywnych skutków. Wręcz przeciwnie – dobrze opracowane i wymyślone nowe logo, może pomóc w idealnym dopasowaniu wizerunku firmy do zakresu jego działania, w zdobyciu nowych klientów, nowych rynków. 

Jeżeli stoisz przed wyzwaniem odświeżenia swojego logo lub jego całkowitej zmiany, zapraszamy do kontaktu z naszą Agencją Reklamową Vizion Studio. Chętnie pomożemy, wesprzemy, doradzimy i zrealizujemy nie tylko projekt logo, ale zajmiemy się kompleksowym opracowaniem identyfikacji wizualnej Twojej firmy. 


 

Mińsk Mazowiecki Agencja Reklamowa